OM PROSJEKTIL

01.01.2017: PROSJEKTIL er nå avsluttet, og disse sidene blir ikke lenger oppdatert. For spørsmål vedr. PROSJEKTIL, ta kontakt med Heidi Brøseth.

PROSJEKTIL (10.01.2014-01.01.2017) var et samarbeid mellom Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Det humanistiske fakultet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk og Fakultet for naturvitenskap og teknologi.

HOVEDMÅL:

  • 20 av NTNUs vitenskapelig ansatte får et kompetanseløft innen innovative læringsmetoder.
  • 20 innovative undervisningsemner utvikles innenfor lektorutdanningen ved NTNU.
  • Studentene ved NTNUs lektorprogram får økt kunnskap og kompetanse i innovative læringsmetoder.

Innovativ undervisning er å være nysgjerrig og åpen for nye ideer relatert til undervisningsmetoder.
Innovativ undervisning er å våge å eksperimentere med ulike
deler av undervisninga for å teste ut nye undervisningsopplegg. Innovativ undervisning
er å utfordre status quo, og å undervise på andre måter enn det man vanligvis
gjør. Innovativ utdanning er også å se de mulighetene som allerede finnes, og benytte
seg av dem – kanskje kombinere forskjellige læringsaktiviteter på en ny måte,
eller teste ut et IKT-verktøy i en ny fagdisiplin. For å kunne gjøre dette, må de vitenskapelig
ansatte ha kunnskap og erfaring som kan danne grunnlaget for reflekterte
valg om læringsmetoder og IKT-verktøy.

De vitenskapelig ansatte vil gjennom PROSJEKTIL få økt kunnskap om hvordan
ulike læringsformer/metoder kan bidra til å styrke studentenes læring, og de vil få
erfaring med bruk av innovative læringsmetoder. De vil også få kunnskap om
hvordan man som underviser skaper en sterkere forbindelse mellom læringsmål,
læringsaktivitet og vurdering. Pedagogisk bruk av IKT og integrering av nye
læringsmetoder vil i tillegg skape mer fleksibilitet og variasjon i studiehverdagen
– både for studenter og ansatte.

PROSJEKTIL vil også resultere i at alle NTNUs lektorstudenter lærer om ulike
former for innovativ undervisning, og at de utvikler kompetanse i å prøve ut og
bruke nye undervisningsformer og IKT-verktøy.

PROSJEKTIL vil utforske ulike former for studentaktiv undervisning og kombinert
undervisning. Ett eksempel er «omvendt undervisning», hvor videoforelesningene
er tilgjengelige for studentene på nett, og undervisningen på campus brukes til
oppgaveløsning eller andre studentaktive læringsformer.

PROSJEKTIL involverer mange av NTNUs fagområder (humaniora, samfunnsvitenskap,
naturvitenskap og matematikk), og vil bidra til kunnskapsutveksling og samarbeid
på tvers av fagdisipliner.

Kontakt:
Prosjektleder Heidi Brøseth, Institutt for språk og litteratur
tlf. 73 59 64 12

One thought on “OM PROSJEKTIL

  1. Gleder meg til å se hva de forskjelige emnene utvikler. Kan også gjerne tenke meg et samarbeid mellom de forkjellige prosjektene under Innovative undervisningsformer. Vi i Smart læring kan tilby en titt inn i vår MOOC. Kanskje kan vi få til en hangout også.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s