REN-studietur til New York: del II

Mandag 6. oktober startet det faglige programmet. Første økt ble gjennomført på Scandinavian House, som lå en liten spasertur fra Affinia Shelburne, hvor de fleste REN-deltakerne bodde.

Første foredragsholder var David Guralnick fra Kaleidoscope Learning. Temaet hans var Emotional Experiences: The Underrated Key to Successfull Online Learning. Og hovedpoenget i Guralnicks foredrag var, ikke overraskende, at vi må ta inn over oss at folk er mer motiverte og lærer mer når de er følelsesmessig involverte i det de holder på med. Her er listen hans over «key factors for sucess», hvor fokus i foredraget var på pkt. 5:

  1. Learning by doing
  2. Constructivism
  3. One-to-one coaching/mentoring
  4. Collaboration with other students
  5. Emotional connection to the project

Han sammenliknet to situasjoner: 1) En mann skulle søke om visum, og da gjorde han akkurat nok til at at han fikk papirene i orden, dvs. minimum av innsats for at saken ble fikset. 2) Bikkja til mannen fikk kreft, og da gjorde han ALT for å finne ut hva han kunne gjøre, dvs. ble nærmest ekspert på feltet. Poenget til Guralnick er at studenter som regel gjør som mannen i historie 1) hvis de ikke er følelsesmessig knyttet til prosjektet på en eller annen måte. For å skape «great learning experiences» mener Guralnick at vi må sørge for:

  • Personal relevance: det du lærer må framstå som relevant for DEG
  • Coaching: folk liker å få tilbakemeldinger, og helst personlige tilbakemeldinger. (Guralnick mener at det er mulig å få til personlige tilbakemeldinger automatisk…)
  • Feedback from the environment: folk liker å være orientert om hvordan de ligger an når det gjelder framdrift, andre studenter, eksamen osv.
  • Appreciation: folk liker å få ros
  • Learning by doing: folk liker å gjøre det de skal lære, ikke bare lese om det.
IMG_2398

David Guralnick holder presentasjon for REN-deltakerne. Tonje Høivik og Øystein Orheim er interesserte tilhørere.

Når man lager undervisning som tar punktlisten over på alvor, viser undersøkelser at studentene følger seg:

  • Confident
  • Happy – enjoyed the experience
  • Supported
  • Encouraged to experiment (and fail)

«Online is not only access but also creating emotional connection» (David Guralnick)

 

Litteratur som Guralnick refererte til i sitt foredrag:

  • Bauneister et al. (1998). Ego depletion: Is the active self a limited resource? Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1252–1265
  • Norman, Donald A. (1990). The design of Everyday Things. New York : Doubleday/Currency

Andre foredragsholder var Doug Stayman (Associate Dean) fra Cornell NYC Tech. Han fortalte om Campus 2017  som skal bygges på Roosevelt Island. Campus-prosjektet er et samarbeid mellom Cornell universitetet og Technion – Israel Institute of Technology. Han mente at teknologi-samfunnet krever nye måter å organisere undervisning og forskning på, og dette forsøker de å få til på den nye campus-en som består av flere bygninger:

  1. Academic Building: det er lavt og flatt, ingen institutt, åpne arealer
  2. Corporate Collocation: bygning for selskap. I stedet for at selskapene kommer på besøk på campus skal de bo der.
  3. Recidences: studentboliger
  4. Conference center: konferansesenter, hotell, restauranter
IMG_2403

Doug Stayman forteller om tankene bak det nye campus-et som skal bygges i 2017.

Doug Stayman trakk fram Jacobs institute som en «sandbox for R&D activites». Her skal det være innovasjon på alle fronter. De er f.eks. opptatt av at en som skal utdanne seg i buisness OGSÅ må kunne litt datateknologi, og en som utdanner seg i teknologi må OGSÅ kunne forstå business. Det betyr at de som utdanner seg i teknologifag, har 2/3 datafag, og 1/3 buisnessfag, mens buisness-studentene har 2/3 buisnessfag, og 1/3 datafag. Arkitektstudenter må også vite litt om hvordan de driver et firma, osv.


Hal Christensen

Hal Christensen – founding partner i CR Solutions

Tredje foredragsholder var Hal Christensen fra C/R Solutions.  Christensen var opptatt av at mye opplæring i bedriftene var bortkastet penger fordi svært lite av det som ble gjennomgått i opplæringen ble husket etter at opplæringen var over. Konseptet til Christensen var derfor at ansatte skulle ha kunnskapen de trengte «et klikk» unna. Hvis en ansatt var usikker på hva han/hun skulle gjøre i en gitt situasjon, kunne han/hun bare slå opp i en digital manual, og få instant svar på problemet. I og med at Christensen snakket mest om opplæring i bedrifter, var ikke dette foredraget så veldig nyttig for meg.

 

Litteratur som Christensen henviste til under foredraget:

  • Gawande, Atul (2009). The Checklist Manifesto: How to Get Things Right. New York : Metropolitan Books

Etter lunsj gikk vi til PriceWaterhouseCoopers (PwC), 300 Madison Avenue.

PwC

Ingen ting å si på kontorlokalene til PwC…

Vi fikk omvisning i PwCs studio hvor Craig og Tom fortalte om hvordan de brukte studioet, preppet de personene som skulle i studio og generelt litt om hvordan de jobbet med video i PwC. Egentlig skulle vi også få se PwCs nye, fancy studio, men der pågikk byggearbeidene for fullt, og en omvisning ville ikke gitt noe utbytte.

PwCstudio2

Tom (eller var det Craig?) i PwC-studioet

 

studioPwC

Craig (eller var det Tom?) (t.v) forteller om PwC-studioet

 

I stedet fikk vi en presentasjon som gikk litt mer inn på hvordan PwC organiserte sin interne opplæring av 180 000 ansatte på verdensbasis.

PwCpresentasjon

PwC-presentasjon

 

Kl. 16:30 var mandagens REN-program slutt.


Tirsdag 7. oktober dro vi med undergrunnen til SAP Global Marketing Inc.

IMG_2435

Halve REN-gjengen i SAP-bygningen

IMG_2436

Resten av REN-gjengen i SAP-bygningen

Her fikk vi en presentasjon av Arnold Pettersen-Jung (Director, SAP Education Global, SAP Norway) og Lori Williams (VP Market Developement SAP Education North America).

SAP

Arnold Pettersen-Jung snakket litt med REN-deltakerne i pausen.

Lori Williams snakket blant annet om trender i opplæring/undervisning, og trakk fram MOOC og mikro-læring. Hun understreket at det ikke fantes én mirakelkur, men at vi ved å blande forskjellige lærings- og undervisningsformer, så kunne vi oppnå mye. Hun sa også at «people learn from people», og det synes jeg er en fin påminnelse i disse tider hvor fokuset på teknologien ofte kan virke litt overveldende. Williams henviste til en undersøkelse som Oxford Economics har utført for SAP som het «Workforce 2020 – Building a strategic workforce for the future«. I og med at denne rapporten ligger tilgjengelig på nett, er det ikke nødvendig for meg å gjenta dette her. Videre trakk Williams fram «IDC Analyze the Future» som tydeligvis ser inn i glasskula for forutser hvilke trender, utfordringer og endringer som vil skje i framtidig. Og her var asynkron e-læring (dvs. opplæring når det passer DEG) og opplæring via mobil det som kom til å det store, gjerne i form av såkalt mikrolæring (1 minutts snutter). Videre snakket de om SAP Learning HUB som er en skybasert læringsplattform, og som (ifølge SAP) tok seg av og samlet alle de viktige elementene i effektiv og moderne opplæring, blant annet learning analytics (eller læringsanalyse på norsk).

Arnold Pettersen-Jungs foredrag het «From classroom to cloud» som viste hvordan SAP tenker opplæring. Noen stikkord derfra er:

  • Flexible access to free and low cost learning
  • Social learning and colloboration
  • Modular learning
  • Subscription models

Opplæringen skal bestå av ulike læringsobjektene som lærerne selv kan plukke ut og systematiskere; lage egne «læringsløyper». De går bort fra såkalt «push»-undervisning, hvor du får tilsendt læringsobjektene i f.eks. e-post eller annet, og over til mer læringssentrert organisering (hva nå enn det betyr). Pettersen-Jung henviste også til at vi kan lære mye av hvordan Facebook-reklame og Amazon driver sin reklame på, og tilbyr målrettete produkter basert på det de vet om deg: slik kan vi tenke opplæring også, og få den mer tilpasset den enkelte.


colombiaute

Turister på campus! Her var det mange REN-ere som vil ta bilde av Colombia University.

 

Etter lunsj dro vi videre til Colombia University, nærmere bestemt The Colombia Center for New Media Teaching and Learning (Colombia CNMTL), hvor Ted Limpert og Andre Laboy fortalte litt om senteret og hva de holdt på med. Blant annet viste de fram et verktøy, Mediathread, som de hadde utviklet for å annotere og analysere mediafiler. Dette verktøyet støtter samarbeidslæring fordi de kan utveksle sine kommentarer og analyser av mediafiler. Ellers virket det som om de hadde mange av de samme oppgavene som Multimediesenteret ved NTNU har; hjelpe ansatte å komme i gang med teknologi, men samtidig virket det som det var litt forskjellig arbeidsfordeling på Colombia enn det vi har ved NTNU, blant annet virket det som om IT-avdelingen ved Colombia var mer involvert i de ansattes bruk av teknologi, og det var IT-avdelingen ved Colombia som hadde ansvaret for, og opplæringen i, ECHO360. Ellers har Colombia egen YouTube-kanal, og er også på iTunesU. De har også flere samarbeidsprosjekt for å lage undervisningsopplegg til grunnutdanningen, og viste oss et av prosjektene de har arbeidet med; The Virtual Forrest Initiative. De fortalte også at de slet med å få de ansatte til å gå over til blandet undervisning,it takes a bit of arm twisting, men at de fleste vitenskapelig ansatte var positive til å bruke IKT når de først hadde kommet i gang. Tidligere hadde de også strømmet forelesninger, men det hadde de sluttet med fordi det var for få som så på.

Og ca. kl. 15:30 var tirsdagens REN-program slutt.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s